Dane demograficzne nie pozostawiają złudzeń – jesteśmy coraz szybciej starzejącym się społeczeństwem. Według GUS, dziś już co czwarty mieszkaniec naszego kraju jest seniorem – ponad 9,8 mln (25,6 proc.), a 14,4 mln należy do grupy wiekowej 50+ (37,6 proc.). Prognozuje się, że do 2050 r. liczba Polaków powyżej 60 r.ż. wyniesie 13,7 mln a seniorzy będą stanowili ok. 40 proc. społeczeństwa. Oznacza to gwałtowny wzrost zapotrzebowania na usługi wspierające seniorów. SeniorApp – platforma oferująca wsparcie dla osób starszych i potrzebujących pomocy – notuje rekordowe wyniki i szykuje się do kolejnej rundy inwestycyjnej.
Wzrost poszukiwań usług dla Seniorów
- SeniorApp w ciągu minionego roku odnotował aż trzykrotny wzrost użytkowników (284%) i blisko pięciokrotny wzrost wyszukań usług na platformie (468%).
- Usługi dla seniorów i osób potrzebujących wsparcia dzięki SeniorApp są już dostępne w 25 miastach (w 2022 r. zasięg platformy poszerzył się o 22 aglomeracje w Polsce).
- Founderzy spółki planują dalszy rozwój marketplace’u, zwiększenie liczby użytkowników i opiekunów, a także poszerzenie portfolio usług.
Ubiegły rok był pierwszym w historii, gdy na świecie żyło więcej osób powyżej 65. r.ż. niż poniżej 5., a w wielu krajach, w tym w Wielkiej Brytanii, większości państw europejskich i w Japonii mieszkało więcej emerytów niż dzieci. Polacy również starzeją się w bardzo szybkim tempie. Mediana wieku naszych rodaków wynosi 42 lata (w 2011 r. – 38 lat). Co więcej, według Narodowego Spisu Powszechnego osoby w wieku przedprodukcyjnym (0-17 lat) stanowią 18 proc. społeczeństwa naszego kraju (18,7 proc. w 2011 r.), a ludzie z grupy 60+ już 21,8 proc. (wzrost z 16,9 proc. w 2011 r.). Obecnie jest ich nawet więcej niż wszystkich mieszkańców Austrii, Danii, Finlandii, Irlandii, Bułgarii, Chorwacji czy Norwegii. Wiele wskazuje na, że w kolejnej dekadzie możemy spodziewać się prawdziwego silver tsunami. Wraz z nim pojawią się kolejne potrzeby, a już teraz jest ich wiele. Seniorzy szukają wsparcia i usług w bardzo szerokim zakresie. Od dwóch lat znajdują je na SeniorApp.
Czym kieruje się SeniorApp dostarczając usługi dla Seniorów?
SeniorApp to pierwsza w Polsce platforma usługowa zaprojektowana wspólnie z grupą fokusową seniorów i innych osób potrzebujących pomocy w życiu codziennym oraz tych, którzy takiej pomocy chcą udzielać. Aplikacja łączy obie grupy – potrzebujący wsparcia w bezpieczny sposób zmawiają usługi oferowane przez innych zweryfikowanych użytkowników tzw. opiekunów. Zakres 26 świadczeń obejmuje niemal każdy aspekt życia mogący sprawić problem – od robienia zakupów, przez sprzątanie mieszkań, czy opiekę nad grobami bliskich – po usługi pielęgnacyjne oraz pomoc medyczną. Dzięki współpracy z partnerami SeniorApp zapewnia płatny dostęp do prywatnej opieki medycznej dla osób, które ukończyły 65. r.ż. Do dyspozycji jest też pomoc lekarska w formie telekonsultacji pediatry lub lekarza rodzinnego w systemie 24/7. Użytkownikom udostępniono także usługi telemedycyny oraz bezpłatne konsultacje z agentem, który pomoże znaleźć najlepsze i najtańsze ubezpieczenie dopasowane do potrzeb użytkownika SeniorApp.
Projekt zrodził się w Łodzi i początkowo był dostępny w 3 największych miastach. Ich liczba w 2022 r. – w czasie krajowej ekspansji SeniorApp – zwiększyła się o 22 nowe aglomeracje (w sumie do 25 największych miast) i wiele mniejszych miejscowości.
Prężny rozwój SeniorApp
O trafności pomysłu i zapotrzebowaniu na oferowane usługi najlepiej świadczą liczby. W 2022 r. – w porównaniu z poprzednim rokiem – platforma odnotowała znaczące wzrosty wyników. W każdym miesiącu SeniorApp pozyskuje ponad 1,6 tys. nowych użytkowników szukających wsparcia i różnego rodzaju usług oraz niemal pół tysiąca zweryfikowanych opiekunów z całej Polski. W sumie w minionym roku ich liczba wzrosła o 284 proc. (z 14 120 na 40 085). Co więcej, aktywność użytkowników również rośnie i nie ogranicza się jedynie do logowania na platformie. Potwierdza to rekordowy wzrost – o 468 proc. – liczby wyszukiwań różnego rodzaju usług. Największą popularnością (wśród 26 różnych świadczeń) w minionym roku cieszyły się m.in. sprzątanie mieszkania, mycie okien, prace porządkowe na cmentarzu, pogotowie komputerowe i Smartfon Edukacja (konsultacje z obsługi smartfonów oraz bezpieczeństwa w sieci). Rosnący popyt na usługi oferowane przez SeniorApp przyciąga na platformę również coraz więcej osób i firm, które chcą je świadczyć. W 2022 r. grupa zweryfikowanych użytkowników publikujących na SeniorApp swoje oferty powiększyła się o 223 proc.
W koncepcję biznesową i potencjał rynku uwierzyli także inwestorzy: Dawid Urban i fundusz Pracuj Ventures, którzy objęli mniejszościowy pakiet udziałów w spółce w 2022 roku.
– SeniorApp doskonale adresuje potrzeby zmieniającego się rynku pracy, ponieważ coraz więcej osób chce pracować elastycznie – w takim wymiarze, jaki im odpowiada. SeniorApp to umożliwia, bo to opiekunowie decydują ile godzin dziennie i w jakie dni oferują swoje usługi. Patrząc na globalne trendy w modelu pracy, 'gig-work’ będzie się umacniał również w Polsce – mówi Paweł Leks, Partner Zarządzający funduszu Pracuj Ventures, dodaje też: Do zainwestowania w Spółkę skłonił nas również duży i stale rosnący potencjał grupy docelowej. Jesteśmy starzejącym się społeczeństwem i wyspecjalizowane rozwiązania nastawione na realizację potrzeb osób starszych będą miały coraz większe znaczenie . Silver economy jest zresztą trendem widocznym we wszystkich dojrzałych gospodarkach. Przede wszystkim jednak decydując się na inwestycję oceniamy zespół – jego kompetencje, postawy i nastawienie. SeniorApp to niezwykle proaktywny i zaangażowany zespół. Z perspektywy niespełna roku jesteśmy pod wrażeniem, jak spółka buduje swoje zasięgi, poszerza portfolio usług i jak prężnie nawiązuje kluczowe partnerstwa oraz promuje rozwiązanie. Mamy spore oczekiwania i jak dotąd są one spełniane z nawiązką”.
– Za nami bardzo dobry rok. To daje nam solidne podstawy do tego, by mierzyć jeszcze wyżej. W ciągu 3 lat planujemy stać się w Polsce platformą pierwszego wyboru dla osób szukających wsparcia i pomocy m.in. dla seniorów. Chcemy rozwijać technologicznie samą platformę, ale też nadal intensywnie zwiększać liczbę użytkowników oraz zweryfikowanych opiekunów. Stawiamy na dobre rozpoznanie potrzeb i customer service. Planujemy również wiele działań budujących świadomość o naszym rozwiązaniu oraz potrzebach osób starszych. Do realizacji naszych zamierzeń niezbędny będzie kapitał, dlatego szykujemy się do nowej rundy inwestycyjnej – mówi Przemysław Mroczek, współtwórca SeniorApp.
Spółka planuje również współpracę z rodzinami seniorów. Jej efektem będzie opracowanie pakietów opieki długookresowej. Możliwość zamawiania usług cyklicznych to jedno z udogodnień, o które pyta wielu korzystających na co dzień z platformy. W harmonogramie działań na najbliższe miesiące znajdują się też badania i rozwój funkcjonalności pozwalających na korzystanie z SeniorApp osobom z problemami wzrokowymi i manualnymi. Duży nacisk zostanie położony na procesy z zakresu customer service i customer success, stąd między innymi plany dotyczące implementacji programów lojalnościowych i innych rozwiązań budujących zaangażowanie użytkowników. Dodatkowo, w ramach nowych inwestycji odbędą się działania rozpoznające potrzeby w zakresie usług dla osób w wieku 30 – 55 lat.
Jak podobał Ci się ten artykuł?
Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!
Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0
Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.