Senior w cyfrowym świecie – Raport SeniorApp

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego z Internetu w Polsce korzysta ok. 30% seniorów. Liczba aktywnych użytkowników w tej grupie wiekowej stopniowo wzrasta na co wpływ ma między innymi coraz większa popularyzacja technologii i rozwiązań na nich opartych, jak i obserwowane trendy demograficzne, w tym zjawisko starzenia się społeczeństw krajów wysoko rozwiniętych oraz wynikające z tego konsekwencje – mówi dr Dominika Kaczorowska – Spychalska Dyrektor Centrum Mikser Inteligentnych Technologii Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, ekspertka Raportu SeniorApp.

Cyfrowy świat nabiera na znaczeniu

“Pandemia COVID-19 sprawiła, że wszystkie aspekty naszego życia: nauka, praca, relacje społeczne, zakupy, sposób spędzania wolnego czasu, zdrowie, życie rodzinne stały się na dłuższy czas nierozerwalnie związane z korzystaniem z usług cyfrowych. W tym trudnym okresie nierówności związane z dostępem do tych usług i umiejętnościami niezbędnymi do pełnego wykorzystania ich potencjału, określane „wykluczeniem cyfrowym”, stały się podstawowym problemem. Dostęp do technologii, doświadczenia związane z ich wykorzystywaniem, kompetencje, jakich wymagają, wreszcie postawy i motywacje niezbędne, by się ich uczyć – stały się kluczowym kapitałem. Deficyt tego kapitału bardziej niż kiedykolwiek wcześniej przekłada się na szanse życiowe Polaków – oznacza brak szans na dostęp do istotnych informacji, na skuteczną edukację, dobrą pracę, godne życie, rozbudowane relacje społeczne…” – jak głosi raport dot. wykluczenia społeczno-cyfrowego w Polsce Fundacji Orange i Fundacji Stocznia.

Technologia dla Seniora

“Wymuszony wzrost wykorzystania technologii w różnych obszarach aktywności człowieka, również w grupie seniorów sprawia, że kompetencje cyfrowe stopniowo przestają być jedynie domeną segmentu młodych użytkowników. Dotyczy to chociażby zakupów i bankowości online, porad medycznych czy mediów społecznościowych. Potencjał dla osób starszych stwarzają także dostępne aplikacje internetowe, technologie ubieralne, roboty społeczne, asystenci i sprzęty sterowane głosem czy w przyszłości pojazdy autonomiczne” – jak mówi dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, Dyrektor Centrum Mikser Inteligentnych Technologii Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, ekspertka Raportu SeniorApp. 

Seniorzy, to  grupa użytkowników, którzy dużo częściej niż pokolenia młodsze, mają większe obawy wobec innowacji technologicznych, a ich słabsze zdolności poznawcze związane z procesem starzenia się, stwarzają dla nich szereg ograniczeń dotyczących uczenia się, akceptacji nowych rozwiązań i skłonności do ich wykorzystania w praktyce. Projektując nowe rozwiązania dedykowane dla tego segmentu, kluczowe staje się zatem określenie rzeczywistych potrzeb, które mogłyby one zaspakajać, przy jednoczesnym uwzględnieniu możliwości psychofizycznych tej grupy użytkowników – dodaje Ekspertka.

Jak zachęcić do poruszania się po świecie cyfrowym?

We wprowadzaniu naszych bliskich w cyfrowy świat, ważne jest, by pamiętać, że sami także na tym zyskamy. Ta świadomość doda nam cierpliwości przy nauce seniora, a u niego samego wzbudzi zainteresowanie. Cierpliwość nauczyciela, czyli nas samych, jest bardzo istotna. Wprost widać bowiem, że jej brakuje i jeśli w mediach wciąż pojawiają się alarmy o wykluczonych seniorach, to po części winę za to ponoszą także młodsze pokolenia. Dobrze pokazuje to raport „Wykluczenie społeczno-cyfrowe” Fundacji Orange. Z badań wynika, że już dziś większość internautów (59%) aktywnie pomaga innym w korzystaniu z usług cyfrowych i rozwiązywaniu problemów komputerowych. Zwykle jednak pomocą tą obdarowywani są partnerzy, małżonkowie lub dzieci, a nie seniorzy – pisze Jakub Wątor, Spidersweb.

Kto oferuje wsparcie?

Poza regularnym wsparciem “pogotowia komputerowego” lub “smartfonowego” dobrym pomysłem będzie także znalezienie miejsc, gdzie można dokształcić się w zakresie internetu, komputera, telefonu i technologii w ogóle. Z jednej strony wiele poradników można znaleźć w sieci. Dostępna jest też infolinia ABC Senior pod numerem 800 123 800. Konsultanci doradzają na niej w sprawie korzystania z komputera, internetu i technologii w ogóle.

Z drugiej strony są też instytucje. – Lokalne biblioteki, domy seniora, domy kultury i to niezależnie, czy mówimy o miastach, małych miejscowościach czy wsiach. W wielu takich miejscach są komputery i jest możliwość wspólnej nauki – wymienia Monika Kulik z Orange Polska.

Polski rząd planuje zresztą takie miejsca tworzyć. W październiku 2021 r. Kancelaria Premiera Rady Ministrów zapowiedziała program Klubów Rozwoju Cyfrowego. Mają to być swego rodzaju “kafejki internetowe” z dostępem do sieci i osób kompetentnych w nauczaniu takich umiejętności. Miejsca te mają powstawać w lokalnych bibliotekach, domach kultury czy Uniwersytetach Trzeciego Wieku. Rząd zapowiedział, że w każdej z ponad 2,5 tys. gmin w Polsce powstanie takie miejsce. W fazie pilotażowej program obejmie 64 miejscowości.

SeniorApp pomaga!

Intuicyjne w instalacji i obsłudze, dostosowane do wiedzy i umiejętności cyfrowych osób starszych, wpisujące się w obszar ich codziennych aktywności, preferencji i zainteresowań mają szansę zwiększyć wygodę i poprawić jakość ich życia. Wiek wcale nie musi być przesłanką wykluczenia w coraz bardziej cyfrowym społeczeństwie – smart senior może stać naturalnym etapem w procesie dalszej ewolucji człowieka.

Ponad 4,9 mld osób na całym świecie korzysta z internetu — wydaje się dużo! Jednak z własnego doświadczenia wiemy, że wiele osób starszych nie wie jeszcze, jak bezpiecznie i przyjemnie korzystać ze smartfona lub boi się tego 🤭

SeniorApp nie pozostaje obojętny na zjawisko wykluczenia technologicznego. W odpowiedzi oferujemy Wam usługę Smartfon Edukacji, dzięki której, możecie Sobie lub swoim Bliskim zamówić wizytę zaufanego Opiekuna SeniorApp, w celu pokazania jak korzystać ze smartfona oraz odpowie na wszystkie trapiące pytania! 🤗

💥 Wystarczy tylko, że pobierzesz aplikację SeniorApp,

💥 Wybierzesz Opiekuna z listy,

💥 Ustalisz termin spotkania,

Zobacz jakie to proste już dziś w SeniorApp 📱

Zajrzyj do naszego raportu: “Ocena potrzeb w zakresie wsparcia dla Seniorów w Polsce” i zobacz, co możesz zrobić dla innych: https://seniorapp.pl/raport2021fb

Skip to content